MIDOONY Logo

منطق فازی چیست What is Fuzzy Logic

1402/08/16
منطق فازی چیست      What is Fuzzy Logic

منطق فازی رویکردی برای محاسبات مبتنی بر «درجه درستی» به جای منطق بولین معمولی، "درست یا نادرست" (1 یا 0) است که رایانه های امروزی بر آن اساس استوار هستند.
ایده منطق فازی اولین بار توسط لطفی زاده از دانشگاه برکلی کالیفرنیا در دهه 1960 مطرح شد. زاده روی مشکل درک کامپیوتری زبان طبیعی کار می کرد. زبان طبیعی، مانند بسیاری از فعالیت‌های دیگر در زندگی و در جهان واقعی، به راحتی به 0 و 1 ترجمه نمی‌شود. "آیا همه چیز به صورت 0 و 1 قایل توصیف است"، یک سوال فلسفی است که ارزش پاسخ دارد، اما در واقعیت بسیاری از داده هایی که به رایانه داده می شوند اعدادی بین این دو مقدارند که غالبا از محاسبات منتج شده اند

منطق فازی در هوش مصنوعی
در سیستم های هوش مصنوعی (AI)، منطق فازی برای تقلید از استدلال و شناخت انسانی استفاده می شود. منطق فازی به جای مقادیر مطلق دوگانه درستی، 0 و 1 را به عنوان مقادیر کرانه، با درجات مختلف درستی بین آنها در نظر می گیرد.
در نتیجه منطق فازی برای موارد زیر مناسب می باشد:
1.    در مهندسی برای تصمیم گیری درخصوص قطعیت های مبهم و عدم قطعیت ها، یا داده های غیر دقیق  مانند فناوری های پردازش زبان طبیعی.
2.    در تنظیم و کنترل خروجی های ماشین، با توجه به متغیرهای ورودی متعدد مانند سیستم های کنترل دما.
ابرکامپیوتر واتسون آی‌بی‌ام یکی از برجسته‌ترین نمونه‌های استفاده از منطق فازی و مفاهیم آن است.

کاربردهای منطق فازی
انواع مختلف سیستم ‌ها و فناوری ‌های هوش مصنوعی از منطق فازی استفاده می‌کنند. شامل خودرو هوشمند، لوازم الکترونیکی، پزشکی، نرم افزار، مواد شیمیایی و هوافضا.

•    در خودروها از منطق فازی برای انتخاب دنده صحیح استفاده می شود و بر اساس عواملی مانند دور موتور، شرایط جاده و سبک رانندگی عمل می کند.
•    در ماشین های ظرفشویی از منطق فازی برای تعیین استراتژی شستشو و قدرت مورد نیاز استفاده می شود که بر اساس فاکتورهایی مانند تعداد ظروف و میزان باقیمانده مواد غذایی روی ظروف است.
•    در دستگاه های کپی از منطق فازی برای تنظیم ولتاژ درام بر اساس عواملی مانند رطوبت، چگالی تصویر و دما استفاده می شود.
•    در هوافضا از منطق فازی برای مدیریت کنترل ارتفاع برای ماهواره ها و فضاپیماها بر اساس عوامل محیطی استفاده می شود.
•    در پزشکی، منطق فازی برای تشخیص های کامپیوتری بر اساس عواملی مانند علائم و سابقه پزشکی استفاده می شود.
•    در تقطیر شیمیایی از منطق فازی برای کنترل متغیرهای pH و دما استفاده می شود.
•    در پردازش زبان طبیعی، منطق فازی برای تعیین روابط معنایی بین مفاهیم نمایش داده شده توسط کلمات و سایر متغیرهای زبانی استفاده می شود.
•    در سیستم های کنترل محیطی، مانند تهویه مطبوع و بخاری، منطق فازی خروجی را بر اساس عواملی مانند دمای فعلی و دمای هدف تعیین می کند.
•    در قوانین کسب و کار، منطق فازی برای ساده کردن تصمیم گیری بر اساس معیارهای از پیش تعیین شده استفاده شود.
 

 

#منطق_فازی

#هوش_مصنوعی

#fuzzy_logic

#ai

#یادگیری_ماشین

#machine_learning

 

 

 

نرم افزار همسو

0 322
دیدگاه کاربران
0 دیدگاه
شما هم دیدگاه خود را ارسال کنید