MIDOONY Logo

اینترنت اشیا مسیری برای رشد اپراتورهای مخابراتی IOT is a path for the growth of telecommunications

1403/02/29
اینترنت اشیا مسیری برای رشد اپراتورهای مخابراتی   IOT is a path for the growth of telecommunications

مقدمه
چگونه شرکت های مخابراتی می توانند از نقش سنتی خود یعنی ارائه دهنده خدمات صوت و دیتا خارج شده و وارد بازار رو به رشد اینترنت اشیا شوند. شرکت های مخابراتی با توانایی اتصال میلیون ها دستگاه به شبکه های پیچیده، در موقعیتی منحصر به فرد برای خدمت به عنوان فعالان بازار اینترنت اشیا قرار دارند. همانطور که محققان McKinsey بیان می کنند، خدمات و استراتژی‌های سنتی شرکت‌های مخابراتی وارد دوره‌ی رکود شده است و برای یافتن ابزارهای جدید جهت کسب درآمد، بسیاری از آنها به اینترنت اشیا (IOT) روی آورده اند. 
بازار اینترنت اشیا سر به فلک کشیده و طبق برآوردها حجم آن در جهان، تا سال 2021 بالغ بر 1.13 تریلیون دلار بوده است. شرکت های مخابراتی در تمام زمینه‌های پیشرفت‌ خدمات ارتباطی جایگزین، مانند ارائه محتوای حجیم، پیام‌رسان ها و حتی خدمات صوتی، با چالش مواجه شده اند.
صنعت پرسرعت گوشی‌های هوشمند و خدمات مبتنی بر نرم‌افزارهای همراه، زمین‌های استواری که شرکت های مخابراتی روی آن ایستاده بودند را متزلزل کرده اند. صنایعی مانند شبکه های اجتماعی که زمانی به نظر می رسید زمینه عملکرد متفاوتی دارند، شیوه ارتباط افراد با یکدیگر را تغییر داده اند. شرکت‌های مخابراتی آینده‌نگر برای عقب نماندن از پیشرفت فناوری‌های ارتباطی، به دنبال راه‌هایی برای رشد و تکامل هستند و بسیاری از آنها بازار پررونق اینترنت اشیا را به عنوان صحنه تبلور خود می بینند.
صنعت اینترنت اشیاء درگیر سرعت نوآوری های زیادی است، بنابراین برای مدیران مخابراتی کافی نیست که صرفاً جایگاهی در این اکوسیستم بیابند بلکه آنها باید اطمینان حاصل کنند که مکان جاری آنها جای رشد دارد و استعداد و ابزار لازم برای افزایش این رشد را در ختیار دارند. شاید هیجان‌انگیزترین عرصه برای شرکت‌های مخابراتی در حال حاضر، تمرکز بر "پلتفرم اینترنت اشیا به عنوان سرویس" (IOT-PaaS) باشد. چنگ Qingjun، رئیس مشاوره اینترنت اشیا هوآوی، فضای PaaS برای شرکت های مخابراتی را به دو مدل تجاری تقسیم می‌کند.
1.    PaaS: شرکت های مخابراتی با ایجاد پلتفرم مدیریت اتصال (CMP)، خدمات سنتی مدیریت سیم کارت را ارائه می دهند. اپراتورها می‌توانند خدمات ابری را در کنار خدمات اتصال به صورت بسته ارائه کنند و به سمت بازار ماژولاحرکت نمایند.
2.    PaaS+: شرکت های مخابراتی با ایجاد پلتفرم ارتقای نرم افزارها می توانند پیامک‌ها، تماس‌های ویدیویی و صوت را یکپارچه کنند. اپراتور می‌تواند این قابلیت را از طریق API های ابری برای توسعه‌دهندگان و مشتریان صنعتی فراهم کنند.

در برابر افزایش رقابت و درآمد نزولی خدمات صوت و دیتا، شرکت‌های مخابراتی به بازار رو به رشد اینترنت اشیا به‌عنوان منبع جدید درآمد چشم دوخته‌اند. یک مطالعه توسط IBM نشان داد که 57 درصد اپراتورهای مخابراتی مورد بررسی می‌خواهند سازمان‌هایشان به ارائه‌دهنده پلتفرم اینترنت اشیا تبدیل شود. 
برای رسیدگی به این فضای در حال ظهور، اکثر شرکت های مخابراتی واحدهای تجاری جداگانه IOT ایجاد کرده اند. در بیشتر موارد، شرکت ها، مشتری هدف این واحدهای تجاری اینترنت اشیا هستند. با این حال، فرصت‌های سازمانی دیگری مانند وسایل متصل، ترموستات‌های متصل، خودروهای متصل، دستگاه‌های ردیابی، کارخانه‌های هوشمند و شهرهای هوشمند فراهم می باشد. 
برخی از شرکت‌های مخابراتی شروع به ارائه خدمات اینترنت اشیا به طور مستقیم به مشترکین کرده‌اند و آنها را قادر می‌سازند تا از راه دور به محصولات الکترونیکی خانه و اوقات فراغت متصل شوند تا فعالیت‌هایی مانند پخش ویدیو از دوربین‌های امنیتی خانه، ردیابی موقعیت حیوانات خانگی، یا نظارت بر مکان وسایل نقلیه‌شان را انجام دهند. با این حال، با بررسی عمیق‌تر، شرکت‌های مخابراتی متوجه شده‌اند که هیچ سازمانی نمی‌تواند کل اکوسیستم نرم افزارها و مدل‌های تجاری اینترنت اشیا را ایجاد و کنترل کند. در نتیجه، آنها به دنبال شرکای خارج از سازمان خود هستند و اکوسیستم اینترنت اشیاء خود را گسترش می دهند تا توسعه دهندگان و اشخاص بیشتری را شامل شوند. به عنوان مثال، وسایل نقلیه خودران و الزام آنلاین و بلادرنگ بودن آنها، اتحادهایی مانند اتحاد بین Vodafone، Huawei و Bosch را ایجاد کرد که در حال آزمایش 5G و فناوری Vehicle to Anything  برای بهبود ایمنی جاده هستند. 

پس از چندین سال نظاره OTTها که درآمد بالقوه‌ ای داشتند، سرانجام اپراتورهای مخابراتی این فرصت را پیدا کردند که زمین از دست رفته را به دست آورند که به عنوان اینترنت اشیاء در مخابرات در حال ظهور است.
فرصت‌های جدید و هیجان‌انگیزی برای کسب درآمد فراهم شده است که اپراتورهای مخابراتی را تشویق می‌کند تا در استراتژی‌های خود تجدید نظر کنند و دیجیتال را در مدل‌های اصلی کسب‌ وکار، به ‌ویژه در بازار B2B بگنجانند. برای بازیابی جایگاه بازار ارتباطات، ارائه دهندگان خدمات ارتباطی در حال ورود به بازار اینترنت اشیا هستند که انتظار می رود تا سال 2030 بیش از 1.5 تریلیون دلار درآمد سالانه ایجاد کند.
بر اساس پیش‌بینی‌های گارتنر، از هر چهار سازمان بزرگ، تا سال 2024، یک شرکت داده‌ها را از بازارهای رسمی داده آنلاین می‌خرد یا می‌فروشد. شرکت‌های مخابراتی، فرصتی منحصربه ‌فرد برای سرمایه‌گذاری در دسترسی به حجم وسیعی از داده‌ در زیرساخت‌هایشان دارند.
افزایش مرتب تعداد افرادی که یک سبک زندگی مشخصی دارند، تقاضا برای دستگاه های متصل را افزایش می دهد، که تعداد آنها در سراسر جهان در حال حاضر بیش از 20 میلیارد است. در این محیط، شرکت‌های مخابراتی دست برتر را نسبت به رقبا دارند، زیرا از تخصص و منابع لازم برای مدیریت و اتصال بسیاری از دستگاه‌های IOT در شبکه‌های خود برخوردار هستند. بسیاری از اپراتورهای مخابراتی در حال حاضر در این زمینه فعال هستند و اتصال شبکه، حسگرها، دستگاه ها و نرم افزارهای اینترنت اشیا را برای ایجاد خدمات ارزش افزوده جدید ارائه می دهند. 

اینترنت اشیا در مخابرات می تواند کنترل بر دارایی های مخابراتی را افزایش دهد، هزینه های عملیاتی را کاهش دهد، بهره وری انرژی را افزایش دهد و خدمات جدیدی را برای مشتریان ارائه دهد. این فناوری از طریق حسگرها و دستگاه های به هم پیوسته ای کار می کند که داده ها را از طریق شبکه نظارت، جمع آوری، تبادل و تجزیه و تحلیل می کنند.

حجم بازار خدمات مخابراتی اینترنت اشیا، برمبنای راهکارهای  مدیریت شبکه، 2018-2028

مزایای اینترنت اشیا برای مخابرات
واضح است که اینترنت اشیا به سرعت در حال تبدیل شدن به یک بازار بزرگ است ولی چیزی که مشخص نیست این است که چه کسی می تواند اکوسیستمی ایجاد کند و در آن مشارکت کند که خدمات اینترنت اشیا را به شرکت ها و مصرف کنندگان ارائه دهد. اکنون زمان آن فرا رسیده است که شرکت های مخابراتی خود را در داخل اکوسیستم اینترنت اشیا قرار داده و با بهره‌گیری از برنامه‌های تحول شبکه و حرکت به سمت شبکه‌های قابل تعریف به صورت نرم‌افزاری و مجازی‌سازی عملیات شبکه، فرصتی برای ارائه پلتفرم‌های اینترنت اشیا با هزینه بسیار پایین‌تر و انعطاف‌پذیری و چابکی مورد نیاز برای پی‌ریزی مدل های جدید کسب و کار فراهم آورند.

دو حوزه اصلی وجود دارد که رهبران مخابراتی باید روی آنها تمرکز کنند:
1.    در لایه شبکه و اتصال، شرکت‌های مخابراتی می‌توانند مجموعه کاملی از راهکار‌های اتصال، از جمله 5G، LTE Cat M1 و LoRaWAN را ارائه کنند و قابلیت تعامل بین آنها را ایجاد کنند تا مشتریان بتوانند راهکار‌های اتصال را بر اساس هزینه و نیازمندی های عملکردی و بدون نیاز به معماری و ادغام آنها، ترکیب و مطابقت دهند.
2.    در لایه پلتفرم، مخابرات می‌تواند یک پلتفرم باز، "سیستم عامل" ایجاد کند که خدمات ارزش افزوده‌ مانند مدیریت دستگاه و اندازه‌گیری / صورت‌حساب ارائه ‌دهد. توسعه دهندگان خصوصی می توانند نرم افزار های خود را به این پلتفرم متصل کنند تا به سرعت نوآوری کرده و مدل های تجاری جدیدی بسازند و به شرکت‌های مخابراتی اجازه ‌دهد به جای تلاش برای کنترل کل زنجیره ارزش، همانطور که در گذشته با نرم افزار‌های تلفن همراه ناموفق بود، کسب درآمد نمایند.
به جای ممانعت از حضور دیگران در اکوسیستم های اینترنت اشیا، شرکت های مخابراتی باید توانایی ادغام با پلتفرم های اینترنت اشیاء مبتنی بر "ابر" با استفاده از رابط ها و پروتکل های استاندارد ارائه کنند. اپراتورها باید تمرکز خود را از ارتباط افراد به ارتباط اشیا تغییر دهند و از طریق اینترنت اشیا به بازار صنعتی دسترسی پیدا نمایند که منابع درآمدی جدیدی را می گشاید.

اینترنت اشیا امکان گسترش خدمات و محصولات واقعی را فراهم می کند، اتوماسیون، نوآوری و تحول کسب و کار پیشرفته، همان چیزی است که اینترنت اشیا امروز به آن معنا می دهد. 

بهره وری عملیاتی بهینه
فناوری مبتنی بر اینترنت اشیا ابزاری قدرتمند برای جمع‌آوری داده‌های بلادرنگ است که تأثیر زیادی بر فرآیندهای مختلف می‌گذارد و کارایی آنها را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، اینترنت اشیا تفاوت قابل توجهی در مدیریت موجودی، نگهداری دارایی (پیش‌بینی ظرفیت‌ها)، مدیریت منابع انسانی (ردیابی استراحت کارکنان)، بهینه‌سازی مکان، صرفه‌جویی در انرژی و غیره ایجاد می‌کند.

سرعت بهینه
اضافه شدن اینترنت اشیا به شرکت‌های مخابراتی به معنی سرعت و پهنای باند بیشتر است. پروتکل‌های اینترنت اشیا که بر روی اتصال 5G اجرا می‌شوند می‌توانند اطلاعات هزاران دستگاه را به کاربران بدون از دست دادن سرعت ارتباط ارسال کنند.

افزایش رضایت مشتری
پیاده سازی اینترنت اشیا به شرکت های مخابراتی اجازه می دهد تا حجم عظیمی از داده های تولید شده توسط اپراتورهای مخابراتی را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کنند. این داده‌ها می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند تا تمایلات غالب را شناسایی کنند، رفتار مشتری را تعیین کنند و خدمات جدید با ارزش افزوده را برای بهبود بازاریابی، فروش و تولید طراحی کنند، بنابراین مشتریان بیشتری را جذب کرده و مشتریان موجود را حفظ می کنند.

راهکار های رهگیری
با فناوری اینترنت اشیا، کسب‌وکارها می‌توانند دستگاه‌های گمشده را کشف و پیدا کنند، آن‌ها را از راه دور قفل و باز کنند، و به‌روزرسانی‌ها را از راه دور انجام دهند. این راهکارها موارد استفاده ای از جمله رهگیری محصولات، نظارت بر رضایت مشتری و پیگیری تعامل کارمندان و کاربران را پوشش می دهد.

فرصت های بلاک چین
فناوری بلاک چین که در شبکه‌های اینترنت اشیا تعبیه شده است، محرمانگی و ایمنی را بهبود می‌بخشد که نقش آن در به حداقل رساندن احتمال از دست دادن اطلاعات، هک و کلاهبرداری جلوه می نماید. فناوری بلاک چین حفاظت رمزنگاری پیشرفته ای را فراهم می کند، زمان و هزینه های پردازش را کاهش می دهد، تراکنش ها را بهینه می کند و انطباق کلی را بهبود می بخشد.

مدل های پیش بینی پیشرفته
اینترنت اشیا به شرکت‌های مخابراتی کمک می‌کند مدل‌های پیش‌بینی پیشرفته پیاده‌سازی کنند. فناوری‌ های تحلیلی مانند یادگیری ماشین  می‌توانند به کاهش هزینه‌ها و تلاش مورد نیاز برای مدیریت حجم عظیم داده کمک کنند. این به نوبه خود، سطح خدمات اپراتورهای مخابراتی در پیش بینی نرخ ریزش، به دست آوردن مزیت رقابتی و رسیدن به بهترین تصمیمات تجاری را بهبود می بخشد.

گسترش خدمات مخابراتی
به دلیل تمایل مشتریان به داشتن ارتباط بیشتر بین دنیای بیرون و زندگی شخصی، اینترنت اشیاء تاثیر زیادی بر صنعت مخابرات دارد. دامنه دستگاه های IOT به تدریج از پوشیدنی های هوشمند (ساعت و ردیاب های تناسب اندام) به دستگاه های هوشمندی که می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، گسترش یافته است.

چالش های پیاده سازی اینترنت اشیا در مخابرات
یکی از چالش‌های عمده شرکت‌های مخابراتی هنگام توسعه استراتژی‌های موفق و مقیاس‌پذیر IOT این است که واحدهای تجاری فعلی اینترنت اشیا، بیشتر به یکپارچه‌سازهای سیستم سنتی می پردازند تا توسعه پلتفرم. در حالی که شرکت‌های مخابراتی در کسب و کار ارائه اتصال و راه‌اندازی مراکز داده به خوبی تبحر دارند، این مدل مقیاس‌پذیر نخواهد بود، و شرکا و شرکت‌های تازه وارد را برای ایجاد کسب‌وکار خود در بستر شرکت مخابراتی جذب نخواهد کرد. در عوض، شرکت‌ها تصمیم می‌گیرند نرم افزارهای جدیدی در فضای ابری ایجاد کنند و تنها از مخابرات برای نیازهای اتصال خود استفاده کنند.
چالش دیگر این است که در حالی که اینترنت اشیا بازاری با حجم بالا است، درآمد و حاشیه سود کمی دارد. به گفته چنگ کینجون از هواوی، یک سیم کارت اینترنت اشیا تنها 10 درصد درآمد ناشی از مصرف را تشکیل می دهد و ارزش اتصال تنها دو درصد از کل صنعت اینترنت اشیا است. بنابراین، ارزش اینترنت اشیا در اتصال یک دستگاه و جمع‌آوری داده‌های آن نیست، بلکه در نرم افزار‌های تهیه شده در سطح بالای اتصال و ارزش حاصله برای کاربر نهایی است. با این حال، آنها مجموعه ابزارها و مدل‌های تجاری را در بالای زیرساخت خود قرار می دهند که برای مشتریان ارزش افزوده ایجاد می‌کند و مشتریان مایل به پرداخت آن هستند. این سؤال پیش می‌آید: چگونه شرکت‌های مخابراتی می‌توانند یک سیستم عامل اینترنت اشیا و اکوسیستم باز ایجاد کنند که ارزشی فراتر از اتصال برای نوآوران و توسعه‌دهندگان فراهم کند؟ و دقیقاً چه شکلی باید باشد؟

در سطح بالا، این پلت فرم سیستم عامل اینترنت اشیای مخابراتی باید شامل موارد زیر باشد:
1.    یک لایه اتصال که می‌تواند هر حجم داده را مدیریت کند، از میلیون‌ها اتصال که فقط چند بایت در ساعت ارسال می‌کنند تا تعداد کمی اتصال (مثلاً یک کارخانه) که صدها گیگابایت داده در دقیقه ارسال می‌کند. این لایه اتصال همچنین باید بتواند هر گونه تعاملی را بپذیرد، از میلیاردها دستگاهی که به طور دوره‌ای به آن متصل می‌شوند و داده‌های وارد شده را به شبکه توزیع می ‌کنند تا میلیون‌ها وسیله ای  مانند اتومبیل‌ها که به اتصال همیشه روشن نیاز دارند. 
2.    یک لایه ارزش افزوده که خدماتی با مصرف آسان مانند هماهنگ‌سازی، تجزیه و تحلیل، مدیریت دستگاه، امنیت، اندازه‌گیری و صورت‌حساب را ارائه می‌کند که توسعه‌دهندگان می‌توانند از آن برای کمک به ساخت نرم افزار‌های خود استفاده کنند. همچنین باید از قابلیت تعامل ابری پشتیبانی کند، بنابراین توسعه دهندگانی که خدمات ارائه دهندگان اصلی ابر را ترکیب می کنند می توانند به سرعت به پلتفرم مخابراتی متصل شده و با آن تعامل کنند. 

پذیرش اینترنت اشیا برای مخابرات چندان آسان نیست. مزیت های غیرقابل انکار و فرصت های بی پایان همراه با مسائل اجتناب ناپذیر و حیاتی شرکت های مخابراتی هنگام تلاش برای پیاده سازی راهکارهای اینترنت اشیا وجود دارد.

مقیاس پذیری (Scalability)
بخش مخابرات یک محیط فوق‌العاده است که در آن زیرساخت ها باید به طور مداوم توسعه یابد. McKinsey گزارش می دهد که در هر ثانیه 127 دستگاه برای اولین بار به اینترنت متصل می شوند و همانطور که سازمان‌ها دستگاه‌های متصل بیشتری اضافه می‌کنند، مقیاس اینترنت اشیا در زیر بهمنی از اشکال جدید داده دستگاه‌هایی مانند حسگرها، روترها و دوربین‌ها مدفون می‌شود. بنابراین، فعالان دیجیتال باید راه‌حل اتصال فراگیری پیدا کنند که بتواند با رشد شبکه همگام شود.

امنیت (Security)
هر استقرار موفقیت آمیز اینترنت اشیا نیاز به حل مشکلات امنیتی شبکه دارد. به طور متوسط دستگاه IOT در عرض پنج دقیقه پس از آنلاین شدن مورد حمله قرار می گیرد و 75 درصد از دستگاه های آلوده به این حملات روترها هستند. بنابراین، ارائه دهندگان خدمات مخابراتی باید هویت دستگاه، حفاظت از داده های شخصی، کنترل دسترسی، حملات DDoS، احراز هویت، و سایر مسائل امنیتی را مورد توجه قرار دهند، زیرا امنیت و حفظ حریم خصوصی به نگرانی های اصلی کاربران تبدیل شده است. 

سازگاری (Compatibility)
فن‌آوری های رقیب، سیستم عامل های متنوع، سرویس‌های ابری غیر یکپارچه، و فقدان پروتکل‌های استاندارد، مانعی برای گسترش اینترنت اشیا می باشند. مشکلات عملکردی در سطوح مختلف رخ می‌دهد، از مشکل هماهنگ‌سازی و ارتباط دستگاه گرفته تا ناسازگاری جریان داده‌ها بین دستگاه‌های هوشمند مختلف در یک پلتفرم اینترنت اشیا. با این حال، بزرگترین مشکل در این واقعیت نهفته است که سازگاری نهایی تنها در صورت همکاری صنایع مختلف قابل دستیابی است.

مدیریت کلان داده (Big data management)
اینترنت اشیا در مخابرات یکی از بزرگترین منابع برای جمع آوری حجم وسیعی از داده ها است. با افزایش تعداد دستگاه های متصل، تولید داده نیز چند برابر می شود. مدیریت این داده ها به معنای دسترسی به آن، پردازش به موقع و ذخیره مقدار زیاد آنها است که همه اینها نیازمند یک پلت فرم مقیاس پذیر و از نظر تکنولوژیکی پیشرفته است که بر عملکرد برنامه ها تأثیر نگذارد.

دسترسی (Availability)
اینترنت اشیا معمولاً برای تسهیل اطلاعات در هر مکان و در هر زمان، بسته به درخواست کاربر، استفاده می شود. بنابراین، در دسترس بودن دستگاه های فیزیکی اینترنت اشیا بسیار مهم است. یک راه حل، حفظ نرم افزارها و دستگاه های سخت افزاری برای تعادل مجدد در صورت خرابی است. عموماً این نوع دستگاه ها اضافی تلقی می شوند و پیچیدگی مضاعفی برای پلتفرم های مخابراتی ایجاد می کنند. شبکه‌های اینترنت اشیا از چندین فناوری استفاده می‌کنند و عملکرد کلی شبکه را نمی‌توان با نگاه به تعداد محدودی دستگاه بررسی کرد. هم دستگاه‌های فعال (آن‌هایی که طبق انتظار عمل نمی‌کنند) و هم دستگاه‌های غیرفعال (آنهایی که در صورت خرابی اولیه فعال می‌شوند و در غیر این صورت در حالت توقف هستند) برای حل چالش در دسترس بودن اینترنت اشیا مهم هستند.

کاربردهای برجسته اینترنت اشیا در مخابرات
اینترنت اشیا به شرکت‌های مخابراتی فرصتی بی‌نظیر برای کسب درآمد از داده‌هایی که در اختیار دارند و سرمایه‌گذاری در صنایع جدید، ارائه نوآوری و خدماتی فراتر از اتصال به شبکه، می‌دهد. اما این اپراتورها نمی توانند به تنهایی خود را به رهبران اینترنت اشیا مبدل سازند.
با پیوستن به سایر شرکت‌ها در اکوسیستم اینترنت اشیا، ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی می‌توانند فرصت‌های جدیدی در مخابرات کشف کنند تا مجموعه گسترده‌تری از خدمات را بر اساس دارایی‌های منحصربه‌فرد خود توسعه دهند. در صنعت مخابرات، فناوری‌ اینترنت اشیا در شبکه‌های هوشمند، تحلیل داده‌ها، پلتفرم‌های اینترنت اشیا، صورت‌حساب، CRM و خدمات ابری برای طیف وسیعی از صنایع، از تولید تا مراقبت‌های بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرند.
عرضه 5G حول اینترنت اشیا در تمامی صنایع تسریع شده است که فرصت‌هایی را برای شرکت‌های مخابراتی فراهم می‌کند تا سود خود را افزایش دهند، خدمات B2B خود را گسترش دهند، و مشارکت‌های سودمند متقابل با شرکت‌های پیشرو در صنایع مختلف انجام دهند. 

توزیع ارزش در زنجیره اینترنت اشیا

سیستم های نظارت صنعتی
87 درصد از مشاغل صنعتی قصد دارند به طور فعال استفاده از اینترنت اشیا را برای مدیریت منابع و تجهیزات خود گسترش دهند. یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری CSP (Contect Service Provider) ها از اینترنت اشیا در صنعت مخابرات، از طریق ارائه‌ شبکه‌ای است که هر بخش از اکوسیستم، از سنسورهای دما گرفته تا جریان‌سنج‌ها را به هم متصل می‌کند تا اطمینان حاصل شود که زنجیره تامین از ابتدا تا انتها دیده شده و کارایی تولید را بهبود می‌بخشد و باعث صرفه جویی در هزینه می شود. 
بخش تولید یکی از کاربران صنعتی اینترنت اشیا است. شرکت‌های مخابراتی می‌توانند راهکار های نظارت صنعتی پیشرفته‌ای را برای اندازه‌گیری و ردیابی داده‌ها از تجهیزات تولیدی ارائه دهند و بینش قابل اعتمادی را برای بهینه‌سازی فرآیندهایشان به تولیدکنندگان ارائه دهند. از تعمیر و نگهداری پیش بینی شده تا مدیریت تجهیزات از راه دور تا مدیریت ناوگان، مخابرات می تواند مجموعه ای جامع از خدمات را برای کمک به شرکت های تولیدی جهت کاهش هزینه ها و افزایش کارایی تولید ارائه دهد.

شهرهای هوشمند و اقتصاد مشترک
5G و اینترنت اشیاء برای مخابرات، پایه‌های اصلی پیاده‌سازی شهر هوشمند هستند. CSPها قراردادهای مشارکت سودمند متقابل با شهرداری ها، دولت های محلی و مؤسسات دانشگاهی منعقد می کنند و به عنوان تأمین کنندگان خدمات حیاتی برای دیجیتالی کردن و یکپارچه سازی زیرساخت های شهری عمل می کنند.
نقش‌ های بسیاری وجود دارد که اپراتورهای مخابراتی می‌توانند در زنجیره ارزش شهر هوشمند، حمایت از توسعه محیط‌های کارآمد، فراگیر و متصل و به حداکثر رساندن سهم درآمد خود، ایفا کنند. علاوه بر ارائه اتصال اینترنت پهن باند، اپراتورها ظرفیت‌های خود را برای ارائه راه‌حل‌های مدیریت داده و نظارت و ایجاد پلتفرم‌های ارائه خدمات با برند مشتری توسعه می دهند. محیط شهری زمینه مناسبی برای اپراتورهای مخابراتی فراهم می کند، 
با ادامه شهرنشینی مردم جهان، شرکت های مخابراتی می توانند طیف وسیعی از راهکار ها را برای شهرهای هوشمند ارائه دهند. حل مسائل حمل‌ونقل عمومی، ساده‌سازی مدیریت انرژی، یا افزایش امنیت عمومی، راهکار ‌های اینترنت اشیا مخصوص مخابرات می‌تواند به شهرها کمک کند تا ایمن‌تر و کارآمدتر شوند.

خانه ها و ساختمان های هوشمند
اپراتورهای مخابراتی نقش مهمی در بازار رو به رشد خانه های هوشمند و ساختمان دارند. آنها به غیر از ارائه راهکار های ارتباطی، برای گرمایش، آب و برق، تهویه مطبوع، دزدگیر، قفل، دوربین و لوازم خانگی، خود را به عنوان فروشنده نرم افزارها و خدمات سفارشی برای این بخش معرفی می کنند.
Comcast یکی از اولین شرکت های مخابراتی بود که سرمایه گذاری در خانه های هوشمند را شروع کرد و مجموعه سرگرمی های خانگی خود با Xfinity را توسعه داد. سرویس Xfinity مدیریت تلویزیون، اینترنت، صدا، موبایل و خانه را در یک داشبورد ادغام می کند. سایر شرکت های مخابراتی نیز مسیر Comcast را دنبال می کنند. به دنبال کسب درآمد از فرصت‌های خانه هوشمند، آنها مسیر مشارکت را در پیش گرفته و با تامین‌کنندگان سخت‌افزار و نرم‌افزار همکاری می‌کنند تا راه‌حل‌های خانه متصل را توسعه دهند. 
تعداد دستگاه‌های متصل در خانوارها از سال 2015 به طور مداوم در حال گسترش بوده است. به طور معمول، ایجاد یک شبکه خانگی مبتنی بر اینترنت اشیا به عهده صاحبان خانه بوده است. با این حال، در سال‌های اخیر، شرکت‌های مخابراتی از این فرصت استفاده کرده و با پیوستن به شرکت‌های سخت‌افزاری، راهکارهای خانه‌های هوشمند را ارائه کرده‌اند.

اینترنت اشیا برای بخش بهداشت و درمان
با راهکار‌های IOT مراقبت‌های بهداشتی که تخمین زده می‌شود تا سال 2026 به 176.82 میلیارد دلار برسد، اینترنت اشیا در بازار مراقبت‌های بهداشتی معدن طلایی برای اپراتورهای مخابراتی است. اینترنت اشیا نظارت و مدیریت سلامت افرادی را که از بیماری‌های مزمن یا مرتبط با سن رنج می‌برند و ایجاد خدمات پزشکی از راه دور جدید و با ارزش بر اساس فناوری و اتصال مدرن را ممکن می‌سازد.
مهم‌ترین کاربردهای اینترنت اشیا در مراقبت‌های بهداشتی از راه دور در پلت‌فرم‌های مدیریت دارایی از راه دور، دستگاه‌ها و راهکار‌های تشخیصی مراقبت‌های بهداشتی از راه دور و سیستم‌های مدیریت حوادث هوشمند است. اپراتورهای مخابراتی مسئولیت ایجاد شبکه های ایمن، قوی و انعطاف پذیر را برای اتصال اکوسیستم نرم افزارها و دستگاه های هوشمند بر عهده می گیرند. در همان زمان، شرکای تجاری آنها تحویل زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری را انجام می دهند.
با توجه به حساسیت داده ها و پیچیدگی فناوری، استقرار فناوری های IOT در بخش پزشکی نیاز به سرمایه گذاری قابل توجهی دارد. با این حال، اثرات اجتماعی این پیاده سازی ها قابل توجه است. یک مثال جالب در کره جنوبی، جایی که اپراتور پیشرو مخابراتی، SK Telecom، قراردادی استراتژیک با دانشگاه Yonsei برای ساخت یک بیمارستان مبتنی بر اینترنت اشیا امضا کرد که به بیماران اجازه می داد تخت، روشنایی و گزینه های سرگرمی خود را کنترل کنند. در چین، چندین مرکز پزشکی پیشرو با هم کار می کنند تا اولین استاندارد شبکه بیمارستانی مبتنی بر 5G را برای بهینه سازی ارائه مراقبت های بهداشتی در این کشور پیاده سازی کنند.

وسایل نقلیه متصل و خودران
صنعت خودرو بیش از سایر بخش ها تحت تأثیر IOT و 5G قرار گرفته است. در حالی که شرکت‌های OTT (Over The Top) تلاش می‌کنند راه خود را به زنجیره ارزش خودرو متصل کنند، مخابرات به‌عنوان ارائه‌دهندگان بخش اصلی اکوسیستم خودروی خودران همچنان در لبه باقی می‌ماند. آنها با شرکت‌های توسعه نرم‌افزار و ادغام‌کنندگان همکاری می‌کنند تا پلتفرم‌های مدیریتی بسیار ایمن و قوی ایجاد کنند که وسایل نقلیه را با مجموعه کاملی از خدمات اتوماسیون، سرگرمی و ناوبری همراه سازد.

رانندگی خودکار دیگر یک ترفند نیست، بلکه یک فناوری است. برای دستیابی به استقلال واقعی، خودروها باید به یک زیرساخت مخابراتی قوی برای تبادل داده با یکدیگر و محیط زیست متکی باشند. با کمک 5G، اینترنت اشیا و فناوری‌های مکمل، شرکت‌های مخابراتی می‌توانند به فعال اصلی حوزه خودروهای متصل تبدیل شوند. 

استفاده داخلی اینترنت اشیا در صنعت مخابرات
CSPها از قدرت داده‌های به‌دست‌آمده برای بهره‌برداری از بینش‌های حیاتی در عملکرد داخلی خود استفاده می‌کنند. شرکت‌های مخابراتی، پلت‌فرم‌های نرم‌افزاری پیچیده‌ای را برای اتصال دارایی‌های فیزیکی متنوع به کار می‌گیرند و از هوش ترکیبی آنها برای تقویت تصمیم‌گیری و توسعه مدل‌های پیش‌بینی استفاده می‌کنند.
در داخل، مخابرات از فناوری اینترنت اشیا برای افزایش بهره وری و بهینه سازی استفاده از منابع در کسب و کار خود استفاده می کند. به عنوان مثال، از طریق مدیریت انرژی ساختمان با استفاده از اینترنت اشیا، AT&T توانست استفاده از انرژی در تاسیسات خود را تا 9 میلیون کیلووات ساعت در یک سال کاهش دهد و در نتیجه تقریباً 1 میلیون دلار صرفه جویی شود. همچنین داده‌ها را برای ساده‌سازی عملیات زنجیره تامین و افزایش کارایی مدیریت ناوگان خودرو ایجاد می‌کند.

خدمات اتصال اینترنت اشیا
یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های پیاده‌سازی اینترنت اشیا، ارائه خدمات اتصال به کاربرانی است که دستگاه‌های IOT دارند. مطمئناً، داده های تولید شده توسط دستگاه های اینترنت اشیا بیشتر در سمت مشتری نگهداری و پردازش می شود. با این حال اپراتورهای تلفن همراه یک پلتفرم اتصال اینترنت اشیا برای مدیریت آن دستگاه ها و بهبود کیفیت ارتباط بین زیرساخت مشتری و شبکه مخابراتی ارائه می کنند.

تحلیل داده ها
IOT حجم عظیمی از داده را در اختیار کسب و کارهای مخابراتی قرار می دهد و به شرکت های مخابراتی امکان می دهد که دریاچه داده ایجاد کنند یا از این داده ها برای تحلیل استفاده کنند. این یکی از موثرترین راه ها برای به دست آوردن اطلاعات ارزشمند مشتری و ایجاد ایده های تجاری بهتر است. امروزه شرکت‌های مخابراتی فرصت‌های منحصر به فردی برای تحلیل داده‌های دستگاه‌های IOT دارند. با الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (ML)، شرکت‌های مخابراتی می‌توانند رفتار کاربر را تشخیص‌ دهند و مدل‌های پیش‌بینی برای گرایش‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت صنعت توسعه دهند.

ذخیره سازی و مدیریت داده ها
شرکت‌های مخابراتی می‌توانند داده‌های جمع‌آوری‌شده از دستگاه‌های IOT مشتریان را ذخیره و پردازش کنند. این فرآیند بسیار ساده است،  مشتری یک برنامه تجاری را برای دسترسی به اطلاعات مورد نیاز اجرا می کند. در این سناریو، ارائه دهنده، مسئول تمام فرآیندهای پشتیبانی از جمله ذخیره سازی داده ها، فیلتر کردن، طبقه بندی و پاکسازی است.

خدمات مکان یابی و مدیریت انوگان
به لطف شبکه های تلفن همراه و حسگرهای اینترنت اشیا، خدمات مکان یابی بهبود یافته است. خدمات مکان یابی را می توان در مناطق مختلف مورد استفاده قرار داد، به ویژه در نرم افزارهای شهر هوشمند مفید هستند، زیرا حسگرهای مجاورت می توانند اطلاعات را بین نرم افزار های IOT به اشتراک بگذارند. جدای از آن، حسگرهای اینترنت اشیاء را می توان به راحتی به حمل و نقل عمومی اضافه کرد تا مسیرهای بهینه سازی شده را ارائه دهد، نزدیک ترین ایستگاه های حمل و نقل عمومی را پیدا کند و ترافیک و حرکت حمل و نقل را در زمان واقعی رهگیری کند. همچنین به شناسایی افراد و یافتن یکدیگر در مکان‌های شلوغ کمک می‌کند.
ارائه دهندگان خدمات ارتباطی می توانند راهکارهای مدیریت ناوگان مجهز به اینترنت اشیا را به شرکت های حمل و نقل و لجستیک ارائه دهند. با تجهیز وسایل نقلیه به دستگاه‌های IOT و بهره‌گیری از اتصال، کسب ‌وکارهای مخابراتی می‌توانند ردیابی خودرو را در زمان واقعی فراهم کنند، مسیرها را بهینه کنند، برمصرف سوخت را نظارت کنند و با کمک مدل‌های پیش‌بینی، تعمیر و نگهداری پیشگیرانه را فراهم کنند. این امر کارایی عملیاتی را بهبود می بخشد، ایمنی راننده را افزایش می دهد و هزینه های کلی مدیریت ناوگان را کاهش می دهد.

WAN کم مصرف
یکی از حیاتی ترین نیازهای ارائه دهندگان مخابراتی، اتصال ماشین ها است که توسط شبکه های Wi-Fi و GSM فراهم می شود. در حالی که این اتصالات برای صنعت بسیار کارآمد هستند، به دلیل نیاز به پهنای باند و ظرفیت بالا، اجرای آنها چالش برانگیز است. پیاده‌سازی راهکار‌های اینترنت اشیا به شرکت‌های مخابراتی کمک می‌کند تا با استفاده از شبکه‌های WAN، ارتباطی با انرژی کارآمد بین ماشین‌ها برقرار کنند. این شبکه‌های رادیویی جهانی، انرژی بسیار کمتری در مقایسه با سایر شبکه‌ها مصرف می‌کنند و به کسب‌وکارهای مخابراتی اجازه می‌دهند از منابع اضافی مانند نرم افزارها و فناوری‌های جدید درآمد کسب کنند.

نظارت بر تجهیزات
اپراتورهای مخابراتی از ارتباطات بین مردم در سراسر جهان پشتیبانی می کنند و به کسب و کارها کمک می کنند تا به بازارهای جهانی دسترسی پیدا کنند. هرگونه مشکل در تضمین خدمات یا عدم ارائه خدمات به کاربر نهایی منجر به کاهش فوری سود می شود. برای اطمینان از خدمات باکیفیت و پایدار، مخابرات به مقدار زیادی از تجهیزات متکی است و خرابی این تجهیزات به معنای خرابی کل سیستم است. بنابراین، اطمینان از عملکرد بدون نقص و بدون وقفه تجهیزات بسیار مهم است. هر خرابی باید به سرعت برطرف و رفع شود تا کاربر نهایی متوجه هیچ نقصی نشود. 
فناوری‌ اینترنت اشیا به شرکت‌های مخابراتی کمک می‌کنند تا با این چالش مقابله کنند. حسگرهای اینترنت اشیا را می توان بر روی برج ها و تجهیزات حیاتی برای جمع آوری و تحلیل داده ها نصب کرد. این به مخابرات کمک می کند تا مشکلات را شناسایی کند، به موقع به آنها پاسخ دهد و نظارت آنلاین انجام دهد. دسترسی دائم و بدون وقفه به داده های وضعیت تجهیزات، نظارت بر بهره وری عملیاتی تجهیزات را از راه دور امکان پذیر می کند و هزینه های تعمیر و نگهداری را کاهش می دهد و زمان خرابی را به حداقل می رساند.

تشخیص خطر
خرابی تجهیزات تنها مسئله مهمی نیست که باید توسط مخابرات مورد توجه قرار گیرد. بلایای طبیعی یکی دیگر از دلایل آسیب بزرگ به تجهیزات حیاتی است. مخابرات ممکن است فوراً به هر تهدیدی پاسخ دهد و کنترل اوضاع را در دست بگیرد تا از عواقب پیش‌بینی نشده جلوگیری کند. اینترنت اشیا به شرکت های مخابراتی اجازه می دهد به طور موثر امکانات را مدیریت کنند، حوادث را رصد کنند و بلایا را به موقع شناسایی کنند تا بتوانند برای جلوگیری از خرابی کامل تجهیزات، تجهیزات اضطراری را خاموش کنند. اقدامات پیشگیرانه مانند این به جلوگیری از آسیب سخت افزاری و ضررهای مالی کمک می کند.

امنیت
تجهیزات گران قیمت و حیاتی همیشه در معرض خطر سرقت قرار دارند. بنابراین، شرکت های مخابراتی به طور مداوم در حال کار بر روی بهبود سیستم های امنیتی خود هستند که باید قابل اعتماد و قوی باشند. فناوری‌های اینترنت اشیا نیز می‌توانند در اینجا کمک کنند. به عنوان مثال، نصب دوربین‌های مبتنی بر اینترنت اشیا ممکن است امنیت فیزیکی دارایی‌ها را بهبود بخشد، زیرا این دوربین‌ها می‌توانند نقض احتمالی ایمنی را نظارت کنند و به‌طور خودکار هشدار ارسال کنند. اینترنت اشیا به شرکت‌های مخابراتی کمک می‌کند با محدود کردن دسترسی به اشخاص ثالث و جلوگیری از تهدیدات امنیتی احتمالی، توانایی‌های خود را از نظر ایمنی فیزیکی افزایش دهند.

نظارت بر دارایی
نظارت بر دارایی ها از راه دور یکی دیگر از موارد استفاده اینترنت اشیا در بخش مخابرات است. برای بسیاری از صنایع از جمله حمل و نقل، مراقبت های بهداشتی و خرده فروشی، مکان دارایی های فیزیکی مانند وسایل نقلیه، سفارشات یا حتی بیماران برای ردیابی در زمان واقعی از طریق نرم افزار های تلفن همراه بسیار مهم است. اپراتورهای مخابراتی می توانند با استفاده از شبکه‌های ارتباطی گسترده و محاسبات ابری، با جمع‌آوری سیگنال‌ها از حسگرهای تعبیه‌شده و انتقال آنها به برنامه‌های کاربردی متناسب با صنعت، بر جابحایی دارایی‌ها را نظارت کند.

پذیرش eSIM/ISIM
شرکت‌های مخابراتی می‌توانند از اینترنت اشیا برای استفاده از فناوری‌های eSIM یا ISIM استفاده کنند. این فناوری‌ها نیاز به سیم‌کارت‌های فیزیکی را از بین می‌برند و به CSPها اجازه می‌دهند تا فعال‌سازی دستگاه را ساده‌تر کنند. علاوه بر این، با کمک eSIM یا ISIM، مشتریان می توانند به راحتی بین ارائه دهندگان خدمات و دستگاه ها بدون تغییر سیم کارت جابجا شوند.

اتصال ماهواره ای مبتنی بر 3GPP
شرکت‌های مخابراتی می‌توانند اتصال ماهواره‌ای مبتنی بر 3GPP را برای گسترش پوشش و فعال کردن اتصال در مناطق دورافتاده یا ضعیف مورد بررسی قرار دهند. با ادغام فناوری ارتباطات ماهواره ای در شبکه های خود، شرکت های مخابراتی می توانند اتصال با کیفیت بالا و همه جا به دستگاه های اینترنت اشیا را در محیط های چالش برانگیز مانند مناطق روستایی، دریایی، یا حمل و نقل هوایی فراهم کنند.

راهکارهای PaaS و SaaS
راهکار های "پلتفرم به عنوان سرویس" (PaaS) و "نرم افزار به عنوان سرویس" (SaaS) از سودآورترین راه های درآمدزایی شرکت های مخابراتی هستند.
مدل PaaS مشتریان را قادر می سازد تا به طور مستقل راه حل های خود را با دسترسی به پلتفرم های اینترنت اشیا با طیف گسترده ای از ابزارهای موجود توسعه دهند. مشتریان این را بسیار مفید می دانند، به خصوص اگر بخواهند از زیرساخت ها و ابزارهای خود بدون مراقبت از مدیریت و پشتیبانی خود استفاده کنند.
نرم افزارهای SaaS ارائه شده توسط اپراتورهای مخابراتی را می توان برای هر صنعتی طراحی کرد و مزایای استثنایی به همراه داشت. برای مثال، یک اپلیکیشن مراقبت‌های بهداشتی تلفن همراه می‌تواند به صورت شبانه‌روزی سطوح حیاتی قند خون را کنترل کند و در مواقع اضطراری هشدارهایی را به بیمارستان ارسال کند. یا یک نرم افزار رهگیری ناوبری تلفن همراه می تواند هزاران دلار برای مدیریت ناوگان یک شرکت صرفه جویی کند.
راهکار‌های اینترنت اشیا دامنه خدمات ارائه شده توسط شرکت‌های مخابراتی را از اتصال خالص به نرم افزارهای خاص صنعت فراتر می برند. زیرساخت شبکه مخابراتی موجود می تواند به راحتی داده های کاربر را یکپارچه کند، آن ها را تحلیل کند و به ایجاد بهترین راهکار های تجاری ممکن کمک کند.

ملاحظات
شرکت های مخابراتی باید بازار هدف خود را مجددا تعریف کنند. با توجه به ابرهای متعدد موجود، بدیهی است که توسعه‌دهنده، محرک اصلی و خالق ارزش خواهد بود. تاکتیک های قدیمی مخابرات دیگر جواب نمی دهد. به طور سنتی، توسعه واقعی بسیار کمی در داخل انجام می شود. شرکت‌های مخابراتی معمولاً از یکپارچه‌سازی سیستم ها برای پروژه‌ها استفاده می‌کردند، خواه پروژه‌های OSS (سیستم پشتیبانی عملیات) و BSS (سیستم پشتیبانی کسب و کار) یا پروژه‌های شبکه باشد. این پروژه‌ها ممکن است بین دو تا پنج سال طول بکشد، اما حتی با در نظر گرفتن زمان طولانی تولید، همچنان ارزش بسیار زیادی دارند.
در دنیای پرسرعت و ابری امروزی، این سیستم ها دیگر کارایی ندارد. برای موفقیت شرکت های مخابراتی، ضروری است آنها مانند توسعه دهندگان تفکر کنند. در اینجا یک فرآیند توسعه بیان می شود: 
1.    ایده جدیدی شکل می گیرد و نمونه سازی آغاز می شود
2.    توسعه دهندگان یک پلتفرم ابری، یک زبان برنامه نویسی و مجموعه ای از ابزارهای منبع باز را برای شروع فرآیند نمونه سازی انتخاب می کنند. 
3.    هنگامی که نرم افزار به مرحله پیاده سازی می رسد، توسعه دهنده برای ارائه محصول، به تعامل با فروشندگان به صورت دیجیتالی می پردازد.
4.    پس از اولین نمونه های موفق، توسعه دهندگان شروع به جستجوی پروژه های آزمایشی در مقیاس کوچک (اما کاملاً کاربردی) می کنند. این پروژه‌ها به مجموعه کاملی از ویژگی‌های تولید، از جمله امنیت، در دسترس بودن بالا، تأخیر کم و غیره نیاز دارند. در این مرحله، درک سناریوهای مقیاس پذیری، هم از منظر استقرار و هم از دیدگاه تجاری، مهم است. توسعه دهندگان به دنبال آزادی عمل استقرار و همکاری بین پلتفرم مخابراتی و ابر عمومی هستند

همه تعاملات، از افتتاح حساب، ارائه خدمات، تا صورتحساب، باید از طریق یک پورتال انجام شود. گنجاندن وبلاگ‌ها، انجمن‌ها، و ماژول‌های خودآموز در یک کسب ‌وکار دیجیتالی که به توسعه‌دهنده ارائه می‌شود، بسیار مهم است.
برای شرکت های مخابراتی کافی نیست که مانند توسعه دهندگان فکر کنند. آنها باید ثابت کنند که درک کاملی مانند آنها دارند و با استخدام توسعه دهندگان دیگر و ایجاد یک واحد جدید، شرکت های مخابراتی می توانند از فعالیت ها و محدودیت های سنتی مخابراتی آزاد شوند.

استراتژی
اولین قدم برای ارائه اینترنت اشیا به عنوان سرویس این است که استراتژی ابر خود را تعریف کنید. شرکت‌های مخابراتی باید از ذهنیت قدیمی یعنی تلاش برای رقابت مستقیم در تمامی زمینه ها رهایی یابند و در عوض از فناوری‌های موجود استفاده کنند که به تیم‌های توسعه اجازه می‌دهد بستری ایجاد نمایند که به طور یکنواخت کار ‌کند. وجود APIها روی ابر، راه را برای توسعه‌دهندگان هموار می‌کند تا به سرعت از نوآوری‌های یادگیری ماشین، هوش مصنوعی و بلاک چین بهره برند.
این رویکرد فرصت‌هایی برای مشارکت استراتژیک با ارائه‌دهندگان پلت‌فرم ابر و اینترنت اشیاء ایجاد می‌کند و می‌تواند یک اکوسیستم باز و مقیاس‌پذیر برای توسعه‌دهندگان فراهم کند تا با فناوری‌های نتخابی خود، بدون داده‌های اضافی و عملیات یکپارچه‌سازی، اقدام کنند. برای مقیاس‌ پذیری عملیات IOT-PaaS، همه مؤلفه‌ها، سرویس‌ها و برنامه‌ها باید از همان ابتدا به گونه‌ای طراحی شوند که در یک محیط چند وجهی کار کنند و این مستلزم جداسازی کامل داده ها، هویت ها و تنظیمات امنیتی است. علاوه بر این، مقررات حفظ حریم خصوصی داده‌ها برای کاربران نهایی، اعم از مصرف‌کنندگان یا کسب ‌وکارها، لازم است به‌خوبی کنترل شود و مشخص کند که چه اقلام داده، چه زمانی و توسط چه کسی پردازش می‌شوند.
به طور کلی، IOT-PaaS باید تمام ابزارها و فرآیندهای توسعه شناخته شده از ابرها را ترکیب کند، در حالی که اتصال جهانی انعطاف پذیر و کم حجم و قابلیت همکاری با پلتفرم های ابری موجود را دارند از چارچوب های امنیتی و حریم خصوصی داده ها نیز برخوردار باشند.

ابزارها و فناوری
شرکت‌های مخابراتی برای اینکه به درستی به دنیای اینترنت اشیا وارد شوند، باید خود را به فناوری و ابزارهای مناسب مجهز کنند. 
•    اتصال دستگاه : قابلیت تعامل بین شبکه ای برای پاسخ به نیازمندی های اتصال و دستگاه ها
•    اتصال داده ها
o    استقرار یک بستر توزیع جهانی داده و رویداد که بتواند الگوها و تعاملات مختلفی را مدیریت کند 
o    پشتیبانی از تعداد زیادی SLA 
o    انعطاف پذیری برای پشتیبانی از زیرساخت مشترک گرفته تا VPN های اختصاصی
•    بستر امنیتی و حریم خصوصی داده ها
o    یک مدل امنیتی یکپارچه شامل API ها 
o    هویت یکپارچه، کنترل دسترسی به داده ها و بررسی جریان داده ها در تمام لایه ها و نرم افزارها

معماری راهکار اینترنت اشیا برای مخابرات

حسگرها (Sensors)
حسگرها اولین لایه راهکار IOT مخابرات را تشکیل می دهند و وظیفه جمع آوری داده ها محیط را بر عهده دارند. این حسگرها را می‌توان در دستگاه‌های مختلفی مانند وسایل نقلیه، تجهیزات و ماشین‌ها تعبیه کرد و داده‌هایی مانند دما، فشار، شدت نور، لرزش، ولتاژ، تابش یا سرعت جریان آب را جمع‌آوری کرد.

سیستم جمع آوری داده ها (DAS=Data acquisition system)
سیستم‌های DAS داده‌های خام را از حسگرها و محرک‌ها جمع‌آوری می‌کنند و قبل از ارسال از طریق دروازه اینترنتی (gateway)، آن‌ها را به فرمت دیجیتال تبدیل می‌کنند. اساساً، DAS به عنوان یک مترجم داده عمل می کند و به دستگاه ها اجازه می دهد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

زیرساخت شبکه (Network infrastructure)
این جزء شامل پروتکل‌های ارتباطی اینترنت اشیا و فناوری‌هایی است که برای انتقال داده‌ها مانند Wi-Fi، بلوتوث، شبکه‌های سلولی مانند 5G استفاده می‌شوند. انتخاب پروتکل اتصال تا حد زیادی به ماهیت داده ها، فاصله بین گره ها و بودجه بستگی دارد.

پلت فرم ابری (Cloud platform)
پلتفرم ابری مرکز هر معماری اینترنت اشیا است. مسئول ذخیره کلان داده ها، اجرای الگوریتم های تحلیلی برای تولید بینش، مصورسازی داده ها و مدیریت از راه دور دستگاه های متصل است. پلتفرم ابری همچنین برای ادغام با خدمات شخصی از طریق APIها مفید است.

دستگاه های لبه (Edge devices)
دستگاه‌های لبه معمولاً دستگاه‌های محاسباتی کوچکی هستند که در یا نزدیک لبه شبکه، در مجاورت حسگرها و محرک‌ها مستقر می‌شوند. آنها به عنوان واسطه بین سنسورها و خدمات ابری عمل می کنند. با پردازش داده ها در لبه، تنها اطلاعات مربوطه به ابر منتقل می شود و حجم داده های ارسالی را کاهش می دهد و ازدحام شبکه را کاهش می دهد.

عملگرها (Actuators)
عملگرها برای کنترل محیط با دریافت دستورات از ابر و بر اساس آن عمل می کنند. نمونه‌های رایج آنها شامل موتورها، سوپاپ‌ها، قفل‌ها یا بازوهای روباتی است.

نمای فناوری

معماری فوق باید از موارد زیر پشتیبانی نماید :
• استقرار انعطاف‌پذیر، انتقال سریع داده ها از طریق شبکه WAN و محیط‌های ابری
• خود ترمیم کننده
• قابلیت مسیریابی پویا بدون توجه به مکان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان. باید به نرم افزارها و سرویس‌ها اجازه دهد بدون پیکربندی مجدد دستی، مجدداً مستقر شوند.
• مقیاس آن در ابعاد مختلف، از تعداد اتصالات تا جریان داده های با حجم بالا در لایه نرم افزار و API

مدیریت حریم خصوصی 

از یک مثال برای توضیح استفاده می کنیم. فرض کنید والدینی مجموعه‌ای از دستگاه‌های ردیابی کیفی را برای خانواده‌شان می‌خرند که به آن‌ها اجازه می‌دهد از طریق یک نرم افزار تلفن همراه، موقعیت مکانی خود را بررسی کنند. به‌عنوان بخشی از این سرویس، آنها اجازه می دهند داده‌های مکان توسط سرویس‌های دیگر هم استفاده شود، مانند نرم افزار اعلان مکان، مثلا کودک محوطه مدرسه را ترک می‌کند. این معماری اجازه می دهد الف) مشاهده و کنترل اینکه کدام اقلام داده از کدام ردیاب در کجا و چه زمانی به اشتراک گذاشته شده.  ب) این قوانین در زمان اجرا مستقیماً در پیام رسان اجرا می شود. الزامات مختلف حریم خصوصی هنگام مدیریت جریان داده ها و به ویژه هنگام اشتراک گذاری داده ها در اکوسیستم اعمال می شود. برای مدیریت حریم خصوصی جهت مقیاس پذیری، نیاز به طراحی مفهومی داریم که از انعطاف پذیری و شفافیت لازم برای انطباق با مقررات و انتظارات جامعه از حریم خصوصی پشتیبانی کند. یکی از این رویکردها، تفکیک روشنی است بین:
1.    تعریف کنترل دسترسی داده ها، مدیریت آنها و انتخاب روند کار 
2.    اجرای سیاست های دسترسی و توزیع در زمان اجرا.

راهنمای کوتاه برای پیاده سازی اینترنت اشیا

1.    ارتباطات را افزایش دهید
وقتی صحبت از پیاده‌سازی فناوریی IOT در بخش ارتباطات می‌شود، توسعه شبکه اتصال باید اولویت باشد. شرکت‌های مخابراتی امروزه در بهترین مکان ممکن برای این کار قرار دارند، زیرا محیط سریع صنعت، کسب‌وکارهای مخابراتی را به موقعیتی سوق داده است که در آن می‌توانند فناوری‌های جدید را در آغوش بگیرند و از آن‌ها نهایت استفاده را ببرند. فناوری‌های اینترنت اشیا ارتباطات یکپارچه و ایمن را فراهم می‌کنند، در حالی که ارائه‌دهندگان مخابراتی موظفند دارایی‌های فیزیکی خود را برای ارائه پلت‌فرم‌های اتصال با قابلیت اینترنت اشیا تنظیم کنند. ابتکارات و فرصت‌های اینترنت اشیا امروزی عملاً نامحدود هستند، اما به ظرفیت محاسباتی فوق‌العاده قابل اعتماد نیاز دارند تا پتانسیل خود را آشکار کنند.
2.    یک اکوسیستم موثر ایجاد کنید
اکوسیستم پایه و اساس کار است. انتظار می‌رود ظرف پنج سال آینده، مدل کسب‌وکار مخابراتی کاملاً متحول شود. اکوسیستمی که امروز می‌سازید باید برای پاسخگویی به چالش‌های آتی و پذیرش فناوری‌های جدید انعطاف‌پذیر باشد. بخش مخابرات سودآور باقی خواهد ماند، اما تنها با اکوسیستم های موفقی که استعداد، فناوری و چشم انداز تجاری را ترکیب می کند.
برای بهره برداری از قابلیت های صنعت در آینده نزدیک، به ارتباطات فعلی خود توجه کنید. ثابت کنید که یک ارائه دهنده خدمات اینترنت اشیا قابل اعتماد هستید و با چندین شرکت صنعتی موفق شراکت قوی ایجاد کنید. یک شبکه گسترده منجر به نوآوری تجاری و جریان ارزش اضافی ایجاد نمایید.
3.    جهت آماده سازی اینترنت اشیا اقدام نمایید
چابکی اینترنت اشیا کلید موفقیت شماست. برای پی بردن به ارزش آن، صنعت مخابرات باید به مشارکت های مداوم با صنایع مختلف سوق یابد. بنابراین، برای اقدام جهت آمادگی اینترنت اشیا:
•    اتصال خود را توسعه دهید. روی فناوری‌های پیشرفته و راهکارهای ارتباطی برتر سرمایه‌گذاری کنید. همچنین، انتقال تخصص اینترنت اشیا را در نظر بگیرید.
•    اجازه دهید شرکا راهکارهای درجه یک سازمانی ارائه دهند، در حالی که شما یک شبکه اصلی IOT بسیار امن و قابل اعتماد ایجاد می کنید.
•    با بازیگران صنعت که می خواهند از داده های خود کسب درآمد کنند، همکاری نمایید.

نتیجه
شکی وجود ندارد که بازار اینترنت اشیا در حال حاضر در حال رونق است. باید فرصت ها و چالش ها را درک کرد و با دقت یک استراتژی درخصوص نحوه بهترین ورود به بازار تدوین کرد. برای موفقیت در این زمینه، ضروری است شرکت های مخابراتی تغییراتی در شیوه های سنتی خود ایجاد کنند و با سازندگان و استفاده کنندگان جدید دنیای اینترنت اشیا سازگار شوند. 
شرکت های مخابراتی با ارائه پلتفرمی که در مقیاس جهانی دارای اجزا و قابلیت تعامل است، به توسعه دهنده نهایی اجازه می دهد تا انتخاب کند که از کدام خدمات استفاده کند یا خود آنرا بسازد. شرکت‌های مخابراتی می‌توانند با استفاده از داده‌های اینترنت اشیا به عنوان مبنای ایجاد چابکی و انعطاف‌پذیری مورد نیاز جهت صرفه‌جویی بهره برند. با داشتن کنترل‌های حریم خصوصی دقیق در پلتفرم، شرکت‌های مخابراتی می‌توانند داده‌ها را بدون مرز حرکت دهند و مانند ارائه دهندگان پلتفرم ابری، مخابرات می تواند با ایجاد مدل های تجاری که توسعه دهندگان و کسب و کارها را از نسخه آزمایشی کوچک تا عرضه در مقیاس جهانی جذب کند، کسب ارزش کنند. ضروری است که شرکت‌های مخابراتی به کسب‌وکارهای دیجیتالی تبدیل شوند. 
 

 

#internet_of_things

#IOT

#telecom

 

1 168
دیدگاه کاربران
0 دیدگاه
شما هم دیدگاه خود را ارسال کنید